Waar rook is... - Reisverslag uit Jogjakarta, Indonesië van Anne & Michael - WaarBenJij.nu Waar rook is... - Reisverslag uit Jogjakarta, Indonesië van Anne & Michael - WaarBenJij.nu

Waar rook is...

Door: Michael

Blijf op de hoogte en volg Anne & Michael

13 Juli 2014 | Indonesië, Jogjakarta

Is niet altijd vuur! Dat bleek wel bij het bezoeken van twee spuwende kraters, Bromo en Ijen. Maar laten we beginnen bij het begin, Yogya. Onze start in Indonesië was in deze georganiseerde chaos. Die chaos begon al vlak na de landing, waar we samen met de rest van het vliegtuig door een ruimte van niet meer dan 5 bij 5 meter werden gewerkt, die deels ook in beslag werd genomen door de balie voor de paspoorten check en de bagageband. Gelukkig kwamen we snel aan bij ons onwijs leuke hotel.
Yogyakarta zelf had ons niet veel te bieden, dus na twee dagen scooteren hadden we het hier wel gezien. De hoofdstraat is overdag een kippenhok, maar het bezoek aan een nabij gelegen strand en een vroeger door Nederlanders bezette burcht brachten meer rust. Ons hotel lag gelukkig uit de drukte, in het leukste straatje van Yogyakarta. We hebben er in ieder geval heerlijk gegeten!
Na Yogya zijn we op pad gegaan om in drie dagen Bali te bereiken. Hoogtepunten tijdens deze trip: Bromo en Ijen. Na onze eerste busreis de bergen in ging de wekker alweer rond 03:00. Het plan was namelijk om de zonsopkomst te zien, met uitzicht op Bromo en de ernaast gelegen vulkaan. Met de Jeep omhoog, stikdonker, laatste stuk omhoog wandelen, dikke mist, temperatuur schromelijk onderschat (man wat was het koud) en wachten op het warme zonnetje. Niet dus. De bewolking bleef om de berg heen hangen en alhoewel het steeds lichter werd, kwamen er geen vulkanen in beeld. Slechts mist. We hadden dus nog steeds geen idee hoe het landschap er hier uit zag. Terug in de Jeep weer omlaag gereden vanaf het uitzichtpunt om dit keer naar de krater zelf toe te rijden. Op een zeker punt doken we onder de wolken door, en daar was dan eindelijk het plaatje waar we op hoopten. Een stuk zand strekte zich uit met op de achtergrond de ruige vulkanen. Het was nu dus licht en de Jeep banjerde door het zand naar Bromo toe. Het laatste stuk moesten we zelf omhoog lopen, dat bleek nog een behoorlijke klus. En de krater zelf... Ach bekijk de foto's maar.
De dag erna bezochten we Ijen en dat betekende dat de wekker ging om 02:30. Terwijl de zon op kwam, begonnen we aan de klim omhoog. Dit keer zo'n drie kilometer met hellingen van af en toe 60 graden. De klim naar Bromo leek ineens een peulenschil. Maar hoe tof Bromo ook was, de vergezichten op en vanaf Ijen spanden de kroon. Deze krater is nog veel groter en hier wordt zwavel gemijnd, wat zorgde voor een lekker luchtje. De dampen van Ijen zijn niet bepaald goed voor de longen. En dan te bedenken dat brokken zwavel te voet naar beneden worden gedragen. De werklui hier leggen hetzelfde pad af als wij, maar dan met 80 tot 100 kilo zwavel op hun rug. Wederom, de foto's geven het beste beeld.
Nu zijn we dus op Bali, daarover later weer meer! We zien jullie dan.

• 13 Juli 2014 - 15:40

Nelleke:

Hey, leuk, weer een berichtje!!!!!!
    De foto's zijn nog niet in beeld maar dat zal wel weer wat vertraging hebben.
    Het is wat, ben je op vakantie en moet je nog vroeger uit bed dan wanneer je werkt en zo'n beklimminkje is gelijk een geweldige sport prestatie maar..........dan heb je ook wat, toch?
    Soms Moet je er wat voor over hebben maar het avontuur en de ervaring zijn dan wel geweldig.
    Zo al met al hebben jullie al heel wat verschillende dingen gezien en gedaan en is een groot deel van Azië door jullie "ontdekt". Het een ligt je meer dan het ander natuurlijk maar alles bij elkaar een grandioze reis die je de rest van je leven niet meer vergeet.
    Nog veel plezier op Bali en de rest van Indonesie.
    Kus, mam

• 13 Juli 2014 - 17:56

Wil:

Ik zal het kort houden wegens continue censuur, grrr. Gaaaaf! Kus,xxx

• 13 Juli 2014 - 17:58

Wil:

Ik kan trouwens die andere stukjes nergens meer vinden, dus laat maar zitten.