Klein Water - Reisverslag uit Gili Air, Indonesië van Anne & Michael - WaarBenJij.nu Klein Water - Reisverslag uit Gili Air, Indonesië van Anne & Michael - WaarBenJij.nu

Klein Water

Door: Michael

Blijf op de hoogte en volg Anne & Michael

30 Juli 2014 | Indonesië, Gili Air

Bye bye Bali, hallo Lombok! We verlieten jullie in Chandidasa, waarna we richting Lombok vertrokken met de veerboot. Maar we nemen jullie eerst even mee terug naar Cambodja. In Cambodja reisden we namelijk per bus tussen onze bestemmingen, steeds met dezelfde goede maatschappij. Voordeel was dat deze maatschappij ook films vertoonde tijdens de reis. Het nadeel: Dat waren veel dezelfde. Zo hebben we drie maal mogen genieten van Rise of the Planet of the Apes.
Terug naar de veerboot, ook daar vertoonden ze films aan boord. Drie maal raden... Jahoor, Azië blijkt gek op apen. Om het af te maken werd ook King Kong nog vertoond. Hoe dan ook, na een ritje van 4 uur meerden we aan in Lombok en nog eens een uurtje later stapten we uit in Senggigi. Dit is een van de meest toeristische plekken van Lombok, maar in vergelijking met Bali was het hier ronduit rustig. Senggigi is eigenlijk één lange strip met resorts, hotels en restaurants, maar de sfeer is er lekker ontspannen. Wij besloten een scooter te pakken en langs de kust omhoog te rijden. Het noorden van Lombok is namelijk het meest bergachtig en de vergezichten bestonden hier uit baaien en bergen. Onderweg kom je ook weinig mensen tegen, Lombok is nog in opkomst onder toeristen en dat merk je. Desondanks is er een ding wat je overal hoort: 'You want to go to Gili?'
Het antwoord daarop: Jazeker. De drie bekendste Gili eilanden liggen op een rijtje in het Noordwesten van Lombok, opeenvolgend: Gili Air, Gili Meno, Gili Trawangan. Wij kozen voor Gili Air, wat letterlijk vertaald klein water betekent (ja echt, water, niet lucht). Niet vanwege de naam, maar omdat dit eiland bekend staat om zijn sfeer die tussen Meno en Trawangan in hangt. Trawangan is het echte party eiland, Meno is voor de rust, Air houdt het midden daartussen. En we kunnen jullie verklappen, we hebben er geen spijt van.
Je stapt vanaf het strand in een gammel bootje en na een half uurtje plons je weer met je slippertjes in het water om daadwerkelijk naar land te sjokken. Het eerste wat je hier ziet, is wat men zich inbeeld als je denkt aan bounty strand. Wit zand, groenblauw en super helder water, barretjes en restaurants die je een kokosnoot of cocktail serveren. Op deze eilanden vind je geen gemotoriseerde voertuigen, slechts paard en wagen en fietsen. Verharde wegen zijn er niet en je loopt in 1,5 uur om het eiland heen over de zandpaadjes. Overal zijn bungalows, homestays en restaurants met elk hun eigen 'vibe'. En om die vibe kort samen te vatten: heerlijk ontspannen. Wat je hier kunt doen is wandelen, fietsen, zonnen, lekker eten, cocktails nuttigen en snorkelen. En omdat het zo gezellig is, houd je dat gerust een week vol. Wij verbleven hier vijf dagen en we hebben ons geen seconde verveeld. Een klein paradijsje, deze Gili eilanden.
Nu zijn we terug op Bali en maken onze laatste dagen vol dichtbij de luchthaven. Met meerdere winkelcentra in de buurt en een zwembad bij het hotel vermaken we ons nog een paar dagen, om jullie komend weekend weer te begroeten. Tot dan allemaal! Bedankt voor jullie berichtjes en tot snel!

• 30 Juli 2014 - 14:11

Wil:

ik ben nu op mijn werk, dus ben benieuwd of ik mijn reactie in zijn geheel kan plaatsen. Al mijn collega's zijn jaloers na het zien van de foto's. het ziet er dan ook fantastisch uit. Vooral dat gebrek aan gemotoriseerd verkeer lijkt me zeer relaxed. Nou, ik zou zeggen #genieten nog een paar daagjes en dan ben ik toch wel weer blij om jullie te ontvangen op Schiphol. Dikke kus, xxx

• 30 Juli 2014 - 19:15

Nelleke:

Goed verhaal, mooie foto's, ziet er luxe uit. Rust, mooi weer, mooie uitzichten, lekker eten, goede drankjes, fraaie omgeving, wat wil je nog meer. Een paradijselijke afsluiting van jullie geweldige reis. Verder sluit ik me bij Wil aan en ben ik ook blij jullie straks weer in mijn armen te kunnen sluiten op Schiphol. Geniet nog even en tot gauw. Dikke kus.

• 31 Juli 2014 - 10:48

Annerieke:

Wauw! Ik heb net een kwartier sprakeloos naar de foto's gestaard. Super mooi daar! Zie het helemaal voor me:) en haha trouwens ook super grappig dat overal die apenfilms laten zien. Daar zijn ze inderdaad vast dol op. Wat supergaaf om te lezen over die party- en Air-eilanden. Fantastisch dat witte zand en die blauwe zee. Man, echt heel mooi! En jullie weten, niet thuiskomen voordat je alle cocktails van de kaart hebt geproefd!